De politie van Sint-Niklaas heeft het steeds moeilijker om personeel te vinden. Bij de interventiedienst is de onderbezetting het grootst, met acht openstaande vacatures en géén kandidaten. Ook bij de wijkpolitie dringt een reorganisatie zich op, zeker in de deelgemeenten. “Eén wijkagent voor een gemeente als Belsele met 11.000 inwoners, dat kan niet”, klinkt het.

De voorbije maanden werd er meermaals vandalisme gepleegd in de Populierenwijk in Belsele. Het zette CD&V-raadslid Julien Ghesquière aan om in de gemeenteraad burgemeester Lieven Dehandschutter (N-VA) en korpschef Johan De Paepe van de Sint-Niklase politie enkele pertinente vragen voor de voeten te werpen. “We stellen in Belsele vast dat het vandalisme niet opgelost raakt, hoewel in het dorp ernstige en gegronde vermoedens zijn uit welke hoek de wind waait. We stellen daarnaast ook vast dat er voor heel Belsele - een gemeente van 11.000 inwoners - slechts één wijkagent beschikbaar is, die bovendien ook nog eens vaak niet aanwezig is. Zien we hier een probleem dat een veel dieperliggende oorzaak heeft? Is dit slechts het topje van de ijsberg?”, stelde Ghesquière. “Het lijkt erop dat er iets schort aan de personeelsbezetting bij het politiekorps. We maken ons zorgen. Klopt het dat de onderbezetting ook de motivatie binnen het korps negatief beïnvloedt? En krijgen we wel de juiste informatie? Kloppen de cijfers en de statistieken wel?”

Onder druk

Korpschef Johan De Paepe erkent dat er een probleem is. “We hebben momenteel acht openstaande vacatures voor onze interventiedienst, maar we vinden geen kandidaten. We gaan nu zelfs al rekruteren bij de aspiranten in de politieschool, maar dat kan pas binnen een jaar kandidaten opleveren. Acht onbezette plaatsen in een groep van 70 mensen is aanzienlijk natuurlijk. Er zijn noodmaatregelen om de solidariteit in het korps hoog te houden, want de interventie staat onder druk. We proberen ook altijd na te gaan waarom mensen vertrekken uit het korps, om daar eventueel een gepast antwoord op te bieden”, aldus de korpschef, die intussen ook zélf in juni 2018 het korps verlaat, op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Burgemeester Dehandschutter geeft aan dat de huidige situatie niet ideaal is. “De onderbezetting veroorzaakt extra druk. En als ook de korpschef vertrekt, worden er vragen gesteld en is er enige onrust. Maar dat wil niet zeggen dat de slagkracht en de operationaliteit van het korps in gevaar komt. We hebben een zeer bekwaam en gemotiveerd korps, al zijn er overal wel eens wrijvingen.” Recent is er echter geen bevraging georganiseerd in het korps over de werkdruk en jobtevredenheid. “Als er ontevredenheid leeft, rekenen we ook op de vakorganisaties om dat te signaleren.”

Slechts één wijkagent

Voor de wijkpolitie kondigt de burgemeester wel wijzigingen aan. “Dat er in een deelgemeente van 11.000 inwoners slechts één wijkagent is, kan vragen oproepen. Door de groei van de bevolking moeten we ons beraden over een reorganisatie én een versterking van de wijkpolitie. In Belsele zal de politie binnenkort al een nieuwe medewerker aanstellen. Over het vandalisme in de Populierenwijk: dat wordt onderzocht. Het is een weerkerend probleem, maar het onderzoek naar de daders is aan de gang.”

En of de cijfers en de feiten kloppen, tot slot? Korpschef De Paepe: “We maken onze statistieken op basis van de pv’s van onze mensen. Die cijfers gaan naar de databank van de politie. Die kunnen we niet bijsturen of ‘opschonen’.”

Bron: HLN, Joris Vergauwen (https://www.hln.be/regio/sint-niklaas/politie-vindt-geen-volk-meer~a043f84e/)