De nieuwe Sint-Niklase meerderheid keurt het RUP “Industriepark Noord” goed maar vergat tot nog toe wel om de mobiliteitsproblemen in de omliggende straten aan te pakken, aldus raadslid Jos De Meyer.

Ook de uitdrukkelijk op de hoorzitting beloofde luchtkwaliteitsmeting  in de Hoge Heerweg tijdens de spitsuren moet nog gebeuren.

Jos De Meyer en zijn fractie zijn wel voorstander om de huidige voorbijgestreefde en belemmerende bepalingen in een nieuw RUP te versoepelen en stimulansen in te bouwen om hedendaagse milieuvriendelijke investeringen en samenwerking tussen de bedrijven aan te moedigen.

Door niet te wachten op het Vlaamse “instrumentendecreet” verliest de stad de kans om een meerwaarde te heffen op een deel van de hogere grondwaarde. Vandaag mag men tot 9 meter hoog bouwen, in de toekomst tot 12, 18 of 30 meter hoogte. Deze inkomsten zal de stad broodnodig hebben om bij andere projecten planschade te betalen, aldus de CD&V-fractie.

Uiteraard moeten we hierbij rekening houden enerzijds met de milieuvriendelijke en toekomstgerichte investeringen van de bedrijven. Anderzijds zullen de bedrijven die geen investeringen doen, en die over gronden beschikken waar nu hoger mag gebouwd worden, en die hun eigendom verkopen (die ze destijds van de gemeenschap aankochten aan relatief lage prijzen) eenzijdig de volledige meerwaarde incasseren.

De Meyer vraagt de hoogte van de industriebebouwing dicht bij bestaande woningen nog bij te sturen, werk te maken van een mobiliteitsplan en de beloofde metingen van de luchtkwaliteit in de spitsuren effectief uit te voeren.

Jammer dat alleen de bedrijven betrokken waren bij de totstandkoming van dit RUP en niet de ruime woonbuurt, besluit De Meyer.

Bron: http://josdemeyer.be/node/2140

Foto: Google Maps streetview