Zwerfvuil is een groot probleem in Vlaanderen. Het opruimen ervan kost jaarlijks 170 miljoen euro aan de overheden. Ook in Sint-Niklaas belanden vele flesjes en blikjes naast de openbare vuilnisbakken op de openbare weg.

CD&V Sint-Niklaas gaat voor een duurzame stad die ten volle bijdraagt aan de bescherming van het leefmilieu en het hergebruik van materialen promoot. Bovendien geven vele inwoners van de stad aan dat ze een propere stad prioritair vinden. Het invoeren van statiegeld op plastic flesjes en blikjes draagt bij tot deze doelstellingen.

Op initiatief van JONG-CD&V vroeg de CD&V-fractie in de gemeenteraad aan het schepencollege om niet bij de pakken te blijven zitten en zich als stad, naar het voorbeeld van een 40-tal andere Vlaamse steden en gemeenten, aan te sluiten bij de Statiegeldalliantie (statiegeldalliantie.org) om zo druk uit te oefenen op het bevoegde Vlaamse beleidsniveau.

Op de gemeenteraad werd onderstaande motie ter ondertekening aan de gemeenteraadsleden voorgelegd.

Om onze vraag kracht bij te zetten, voegden we de daad bij het woord en bliezen een aantal CD&V-kandidaten en -mandatarissen zaterdagochtend verzamelen voor het stadhuis voor een zwerfvuilactie

We geven jullie mee dat op de gemeenteraad van vorige vrijdag de onderstaande motie van CD&V om toe te treden tot de Statiegeld-alliantie is goedgekeurd met een wisselmeerderheid van 22 op 41 raadsleden. Alle fracties steunden de motie met uitzondering van de meerderheidsfracties van N-VA en Sp.a (de twee raadsleden van Turkse origine steunden de motie wel).