CD&V Sint-Niklaas
N°1 - 11/03/2014

JONGCD&V Sint-Niklaas kwist!

Onlangs organiseerde JONGCD&V Sint-Niklaas de quiz "De Slimste Jeugdvereniging".

JC Den Eglantier mag zich voor één jaar de slimste jeugdvereniging van Sint-Niklaas noemen en kreeg de officiële oorkonde uitgereikt uit handen van onze ondervoorzitter Florence Verschueren.

Als reactie op de besparingen van het stadsbestuur die ook een belangrijke impact hebben op het verenigingsleven (bv. de verhoging van de huurprijzen van de gebouwen van de stad) geeft JONGCD&V een financieel duwtje in de rug van de jeugdverenigingen. De sommen die konden worden uitgedeeld werden "bijeengewandeld" door Johan Uytdenhouwen en Maarten Dierickx die zich lieten sponsoren voor hun deelname aan de voorbije dodentocht.

Op die manier konden wij aan JC Den Eglantier een cheque t.w.v. 200 EUR, volledig vrij te besteden, uitreiken. Het bestuur van het jeugdhuis kondigde aan deze middelen zeer goed te kunnen gebruiken in het kader van een nieuw project rond "geluid".

De vereniging die in onze quiz als tweede eindigde, Chiro Staderas Belsele (jongens), ontving een cheque van 150 EUR. Scouts Sint-Kristoffel gingen met de derde prijs, een cheque van 100 EUR, aan de haal. Alle deelnemende verenigingen werd getrakteerd op een waardebon van Cremerie Foubert.

JONGCD&V blijft op deze manier de belangen van het (jeugd-)verenigingsleven onder de aandacht brengen en verdedigen!

Vrouw en Maatschappij: bezoek aan Oxfam Wereldwinkel

Op 5 maart 2014 bracht Vrouw & Maatschappij Sint-Niklaas een bezoek aan de Oxfam Wereldwinkel in Belsele. Het werd een gezellige avond met een boeiende uiteenzetting over Oxfam en hun chocolade. We proefden ook van de lekkere wijn en koffie. Maar vooral de lekkere hapjes vielen in de smaak: curry van kip met tomaten, chocolade en kaneelsaus; chocoladefondue met fruit; witte chocolademousse met brie; chocolademousse met roze peper... Ongebruikelijke combinaties maar erg lekker. En nadien hebben wij nog geshopt in de winkel zelf. Dank u wel aan het hele team van de winkel in Belsele, u hebt ons echt zalig verwend.

Patric Gorrebeek in de gemeenteraad: 44 nieuwe assistentiewoningen

In de Heistraat worden 44 assistentiewoningen gepland voor senioren. Midden in het groen komen op de hoek met de Kuildamstraat twee wooneenheden met daarin aangepaste woningen, maar ook met een fitnesszaal en verwarmd zwembad.

Op de hoek van de Kuildamstraat en de Heistraat staat nog een oud landhuis met een mooi parkje. Het oude landhuis wordt binnenkort gesloopt en daar komt een nieuw woonproject met 44 assistentiewoningen. In een assistentiewoning wonen senioren zelfstandig, maar kunnen zij een beroep doen op tal van ‘à la carte’ diensten. Een dergelijke woning combineert de vrijheid en zelfstandigheid van een eigen woning met hulpverlening wanneer nodig. De woning zelf is aangepast aan de noden van de oudere bewoners: geen trappen, een centraal oproepsysteem en een aantal ingrepen zorgen voor een maximale zelfstandigheid. In het complex zijn een fitnesszaal, wellness, verwarmd binnenzwembad, bibliotheek, polyvalente ruimtes, een restaurant en een bar. Het hele gebouw is daarbovenop volledig beveiligd. ‘Door de vergrijzende bevolking zijn steeds meer senioren op zoek naar een assistentiewoning en daarom staan deze bovenaan de lijst van meest gezochte woningen,’ zegt projectontwikkelaar Filip Ruban van Eco­Airline uit Belsele. ‘Onze bouwprojecten worden enkel gerealiseerd op toplocaties met voldoende winkels in de buurt. Bij ieder project wordt er een ruime tuin ingericht met een petanquebaan. De wandelpaden vormen een kronkelend geheel en er zijn verschillende rustplaatsen. Verder zijn het minispeeltuintje en de miniboerderij een extra stimulans voor de kleinkinderen om met nog meer enthousiasme hun grootouders te komen bezoeken.’

Gemeenteraadslid Patrik Gorrebeek (CD&V) is enthousiast over het project, maar heeft een aantal vragen in naam van de buurt: ‘Aan de kant van de Heistraat staat er een mooi kapelletje in het groen. Voorbijgangers en mensen uit de buurt steken er regelmatig een kaarsje aan. Ik hoop dat het kapelletje behouden blijft omdat het omringd is door groen en behoort tot het buurtpatrimonium’. ‘Uiteraard is dit een meerwaarde voor de buurt en ook voor de toekomstige bewoners,’ reageert Filip Ruban. ‘Wij willen de buurt niet bruskeren, maar willen opgaan in de harmonie van die buurt. Daarom blijft het kapelletje zeker staan. Verder hebben wij geen kapvergunning aangevraagd zodat alle bomen die er nu zijn behouden blijven.’ Momenteel loopt het openbaar onderzoek en tot 3 maart kunnen de plannen ingekeken worden op het stadhuis.

Meer info op www.livingin.be

Bron: Paul Van Landeghem

Jos De Meyer in de gemeenteraad: Studie mobiliteitsplan kost 13.500 euro minder

De door de gouverneur verplichte heraanbesteding van het nieuwe mobiliteitsplan blijkt meer dan goed af te lopen voor de stad. Het nieuw aangestelde bureau kan de opdracht voor 13.500 euro minder vervullen.

Eind december schorste gouverneur Briers de aanstelling van een studiebureau na een klacht van CD&V-gemeenteraadslid Jos De Meyer.

Het schepencollege had in augustus vorig jaar beslist dat het bewuste studiebureau een aantal extra opdrachten voor het nieuwe mobiliteitsplan moest uitvoeren, wat in totaal 83.732 euro zou kosten. De eerste toewijzing gebeurde in november 2012 voor 37.389 euro. Volgens de gouverneur ging het college in de fout omdat hetzelfde bureau voor die extra opdrachten zonder openbare aanbesteding werd aangeduid. Vorige week volgde de heraanbesteding. Het bureau Traject NV uit Gent krijgt nu de opdracht en werkt die af voor 69.454 euro, maar liefst 13.500 euro minder dus dan het eerder aangeduide studiebureau. Opmerkelijk: de nieuwe offerte van dat eerder aangeduide bureau lag nu op 72.091 euro, ook al een pak minder dan het eerst zou aanrekenen. Het college was niet te spreken over de klacht van Jos De Meyer, die drie maanden vertraging zou veroorzaken bij het opmaken van het mobiliteitsplan. "De realiteit is dus genuanceerder", stelt De Meyer. "Niet alleen werd nu vermeden dat andere bureaus juridische stappen zouden zetten tegen de stad omdat ze niet konden meedingen maar bovendien is er nu ook een besparing van 13.500 euro. En naar verluidt zou dit bureau ook een heel pak sneller werken." (Het Laatste Nieuws, Joris Vergauwen)

Meer info: Jos De Meyer