Juni 2014
CD&V Sint-Niklaas
N°4 - 30/06/2014

We zijn opnieuw de tweede grootste partij in Sint-Niklaas!

We boekten met 3,2% de grootste winst bij de verkiezingen voor de Kamer in Sint-Niklaas en we werden met 17,8% opnieuw de tweede grootste partij na N-VA. We haalden zelfs 4% meer stemmen dan Sp.a, dat de derde partij wordt.

Ook voor de Vlaamse verkiezingen hielden we goed stand met 18,1%.

Opvallend bij de uitslag van de verkiezingen in Sint-Niklaas was dat we ons opnieuw profileerden als tweede grootste partij en daarbij met 3,2% winst op de Kamerlijst een grotere sprong maakten dan N-VA. We hebben ingezet op vernieuwing en diversiteit en we zorgden met Saloua El Moussaoui en Johan Uytdenhouwen als plaatselijke kandidaten op de Kamerlijst, duidelijk voor een kentering in de positieve zin.

Ook op Vlaams niveau handhaafde CD&V zich in Sint-Niklaas beter dan in de rest van Oost-Vlaanderen dankzij een nog altijd sterke persoonlijke score van Jos De Meyer die 17.369 voorkeurstemmen achter zijn naam kreeg waarvan 2264 in het kanton Sint-Niklaas. Jos De Meyer ziet hierdoor zijn werkkracht en ervaring in het Vlaams Parlement door de kiezer geapprecieerd en verlengt overtuigend zijn mandaat.

“Amper anderhalf jaar na de gemeenteraadsverkiezingen waarbij de huidige meerderheid ons in een oppositierol duwde, neemt CD&V met een score van om en bij de 18% in onze stad opnieuw de plaats in waar de partij thuishoort,” stelt onze fractievoorzitster Lieve Van Daele tevreden vast. “Een sterke oppositierol van onze mandatarissen in de gemeenteraad en OCMW-raad is hier niet vreemd aan”, vult voorzitter Johan Uytdenhouwen aan. “Dat ons constructief maar kritisch oppositiewerk al zo snel gesmaakt wordt door de kiezer, is een mooie opsteker voor de toekomst. Met een vernieuwde en sterk verjongde bestuursploeg en via een sterke aanwezigheid in het middenveld, wil CD&V er alvast voor zorgen dat zij bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen niet meer kan genegeerd worden.”

Oktoberfeesten

CD&V Sint-Niklaas nodigt jullie graag uit voor de eerste Oktoberfeesten!

Inschrijven kunnen jullie doen via het inschrijvingsformulier: klik hier.

We hopen jullie daar massaal aanwezig te zien!

Eedaflegging Jos De Meyer

“Ik zweer de grondwet na te leven”. Op 17 juni 2014 mocht ik voor de zesde keer de eed afleggen als parlementslid: in 1991 als senator, en daarna vijf keer als Vlaams volksvertegenwoordiger. In het Vlaams Parlement heb ik na Herman De Croo het grootste aantal jaren parlementaire ervaring op de teller. Tussen meer dan de helft nieuwe afgevaardigden in het parlement wil ik er ook deze keer voor gaan met volle kracht en inzet.

Levenslang leren bestendige uitdaging voor senioren

Tussenkomst van Patric Gorrebeeck op de gemeenteraad:

Dat het levenslang leren en het volwassenonderwijs nu al zeer belangrijk is en in de toekomst nog meer en meer belangrijker zal worden, daarvan moet ik jou zeker niet overtuigen. Dat ben jij al!

In een interview met professor Christine Van Broeckhoven lees ik deze week haar persoonlijk antwoord op dementie : ik zou proberen zolang mogelijk weerstand te bieden door actief te zijn en met beide voeten in de samenleving te blijven staan.

Welnu, levenslang leren en volwassenonderwijs is één van deze weerstandsmechanismen en medicijnen. Daarom moeten wij dit als stad maximaal propaganderen en ondersteunen en niet krenterig zijn. Elke goede gerontoloog zal dit beamen.

Wat stel ik vast?

1)Het voorziene pensioenplafond van 22.000 euro is sinds 2011 niet geïndexeerd

2)Dit plafond blijft aan de lage kant

3)De maximum jaarlijkse tussenkomst van 60 euro wordt verminderd tot 54 euro

4)Het wordt slechts drie jaar uitbetaald

Wat stel ik voor ?

1)Van maximum 3 jaar naar onbeperkt. Zolang je levenslang leert wordt je gestimuleerd. (zoals in andere gemeenten al van toepassing is)

2)Het vast bedrag van 60 euro indexeren tot 63 euro. Indexeer nu het nog mogelijk is.

3)Het pensioenplafond optrekken tot 30.000 euro zodat meer deelnemers worden aangemoedigd.

Vrouw & Maatschappij Sint-Niklaas nodigt u uit

Vrouw & Maatschappij Sint-Niklaas organiseert een infoavond met als thema “Leren en Werken”, in samenwerking met LBC-volwassenenonderwijs en ACV.

Het nieuwe cursusaanbod van LBC wordt voorgesteld en ook over de wetgeving omtrent o.a. het educatief verlof en opleidingcheques komt u hier alles te weten.

Deze gaat door op donderdag 28 augustus 2014 om 19.30 uur in Den Hof, H. Heymanplein 7 te Sint-Niklaas. Iedereen van harte welkom.